A KBA közleménye szerint a gyártónak 56 700 Touareget kell visszahívnia, többségük - 31 800 terepjáró - nem Németországban van forgalomban. Az intézkedés olyan gyártmányokat érint, amelyeket az Euro-6 károsanyag-kibocsátási szabvány alapján működő 3 literes dízelmotorral szereltek fel. A Volkswagen köteles valamennyi tulajdonost külön értesíteni a visszahívásról.
A KBA adatai szerint ezeknél az autóknál két olyan szoftveres megoldást is rendszeresítettek, amely manipulálja a károsanyag-kibocsátást, azzal a céllal, hogy a motor vizsgálati körülmények között megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak. A szoftvereken most telepíteni kell a hatóságilag jóváhagyott frissítéseket, hogy a kocsi a forgalomban is megfeleljen a károsanyag-kibocsátási szabályoknak - rendelte el a KBA a német sajtóban kedden ismertetett határozatában.
A Volkswagennél (VW) 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert. A fejlesztőmérnökök nem tudták egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket, és az előírt szint alatt tartani a költségeket. Végül egy adatmanipuláló szoftver telepítésével oldották meg a dilemmát, és a társaság salzgitteri üzemében elkezdték a sorozatgyártást, méghozzá globális terjesztésre. Miután az ügy nyilvánosságra (2015) került, Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója beismerte, hogy 11 millió dízelautót szereltek fel ezzel az okos szoftverrel, mely észreveszi, ha tesztelik, és ennek hatására a nitrogénoxidot megkötő karbamidot enged ki. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja |
Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.